دسته‌بندی نشده

آشنایی با ساز فلوت سرخپوستی – لاکوتا

ساز بومی لاکوتا فلوت

فلوت یکی از محبوب‌ترین و در عین حال قدیمی‌ترین سازهای جهان است که افراد زیادی به نواختن آن علاقمند هستند. این ساز قابلیت نواخته شدن به صورت سولو (تکنوازی) و همچنین به همراه سایر سازها (گروه‌نوازی) را دارد و می‌توان از آن در سبک‌های موسیقی راک، جاز، پاپ و… استفاده کرد.

ساز فلوت مدل‌های متنوعی دارد که هر کدام از آن‌ها نیز ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

فلوت از انواع سازهای بادی است که نوازنده با دمیدن در سوراخی که در سر آن تعبیه شده و همزمان به کمک باز و بسته کردن حفره‌هایی که روی بدنه آن قرار دارد (با استفاده از سر انگشتان)، آن را می‌نوازد.

فلوت سرخپوستی نام های محلی و بومی گوناگونی از جمله: لاکوتا فلوت و کایوا فلوت دارد و نسبت به موقعیت های محلی اسامی متعددی پیدا کرده است.

نواختن این ساز نسبتا ساده است و نیازی به فرم دهی خاص به لب ها و عضلات فک نیست و با دمیدن های ساده می توان با آن تولید صوت نمود هر چند برای نواختن حرفه ای نیاز به آموختن تکنیک های تنفسی وجود دارد.

تاریخچه

سازهای بادی بومی

سازهای بادی بومی | لاکوتا فلوت | فلوت سرخپوستی

ساز فلوت سرخپوستی یا لاکوتا یک ابزار موسیقیایی ساخته شده از چوب با تمدن و ریشه ای کهن است که در برخی منابع قدمت آن را به ۲۰۰۰ سال پیش نسبت می دهند.

در باور سرخپوستان،طبیعت به عنوان هدیه این ساز را به کوکوپلی(الهه باروری) تقدیم میکند تا رابطی بین دنیای ماورایی باشد و با الهام بخشی از طبیعت به آرامش روحی و درونی دست یابد و به عنوان نوازنده ی افسانه ای فلوت در ذهن ها ماندگار شود.

در مطالعات انجام شده بر روی اصوات این ساز مشخص شد که نوای آن تاثیر مثبتی بر روی ضربان قلب و کاهش استرس دارد و امروزه در موسیقی درمانی از آن استفاده می شود.

ویژگی فلوت سرخپوستی و نحوه نواختن آن

این ساز دارای سوراخ های باز جهت انگشت‌گذاری و دو محفظه هوا است. یکی برای ورود نفس نوازنده و محفظه دوم که صدا را ایجاد می کند.

در هنگام نوازندگی این ساز نوازنده در یک سر فلوت می‌دمد و هوا از یک محفظه به محفظه دیگر می رود. هوا از طریق دریچه‌ای که به دهان نوازنده نزدیک است به دیواره محفظه دوم برخورد و صدا به این صورت تولید می شود. محفظه صدا معمولا دارای ۵ یا ۶ سوراخ است که با انکشت‌گذاری نوازنده و کوتاه و بلند شدن مسیر جریان هوا در لوله فرکانس صدا تغییر و نت های مورد نظر به صدا در خواهد آمد.

در وبسایت لاکوتا فلوت شما هم میتوانید با شرکت در دوره های استاد جمالیان به یادگیری سازهای بادی بومی از جمله لاکوتا ، پن فلوت و اوکارینا بپردازید ، هم میتوانید نسبت به خرید و تهیه این ساز ها و کتب اختصاصی استاد جمالیان اقدام کنید.

 

www.lakotaflute.com
Instagram: lakotaflute

بازگشت به لیست